Stagematching
Vraag en aanbod op de stagemarkt komen samen in de innovatieve tool JobSurfing. Studenten denken door middel van een wetenschappelijke motivatiescan na over wat zij willen leren. Praktijkopleiders denken dankzij diezelfde motivatiescan na over wat zij te bieden hebben. Door deze data over elkaar heen te leggen ontstaat er een matchpercentage: in hoeverre past de student bij de stageplaats?
Motivatiescan in het kort
Deze scan brengt competenties, drijfveren, interessegebieden, denkpatronen en de gewenste organisatiecultuur in kaart.
Direct in contact met de student
Binnen het gesloten netwerk leggen de praktijkopleider en de student direct contact met elkaar.
Kosteloos voor stagebedrijven
Registratie en gebruik van het platform is voor stagebedrijven geheel kosteloos.
De ideale stageplaats
Studenten klaarstomen voor de arbeidsmarkt
Veel opleidingen maken gebruik van de innovatieve tool JobSurfing. Studenten worden begeleid bij het zoeken naar de ideale stageplaats.
Iedere opleiding heeft een eigen netwerk van bedrijven en studenten die direct met elkaar in contact kunnen komen. Vraag en aanbod komen op een innovatieve manier bij elkaar.
Een ideale stageplaats is een plek waar de student zich optimaal kan ontplooien en kan werken aan leerdoelen en persoonlijke vaardigheden. Op basis van wat de student wil leren.
Onderdelen van de scan
Competenties
Wat je kan leren. Competenties zijn ‘de ontwikkelbare vermogens van een mens.’ Hoewel er talloze ontwikkelbare vermogens denkbaar zijn, focust de scan op 50 algemene competenties die in bijna alle beroepen terugkomen, naar het onderzoek van Hoekstra en Sluijs.
Drijfveren
Hiervoor kom je je bed uit. Dit zijn beweegredenen om werk (correct) uit te voeren. Deze drijfveren zouden gezien kunnen worden als de motivatie die werknemers hebben om hun werk uit te voeren en dragen daarmee bij aan de algehele prestatie van de organisatie. De drijfveren zijn gebaseerd op Schein en ingedeeld naar Van der Kroon, Lifebrander.
Interessegebieden
Dit zijn de onderwerpen waar je in het dagelijks leven mee te maken wilt hebben. Omdat de huidige maatschappij is opgedeeld in talloze deelgebieden, maken we onderscheid in interesses op heel basaal niveau, met de meervoudige intelligentietheorie van Howard Gardner als basis.
Denkpatronen
Door welke bril je naar je interesses kijkt. Je denkwijzen geven aan ‘op welke manier je informatie die binnenkomt verwerkt.’ Je denkwijzen zijn een afgeleide van de leerstijlen van Kolb.
Gewenste organisatiecultuur
De omgang met collega’s en klanten. De organisatiecultuur is ‘de gangbare manier van werken en contact in een organisatie.’ Een onderscheid tussen de vier meest voorkomende culturen en omgangsvormen (naar Robert Quinn) en aanvullend een aantal belangrijke cultuurkenmerken.
Contact
Amersfoort
Jan Meeuse
muj@hoornbeeck.nl
Apeldoorn
Jeroen van Dijk
ardk@hoornbeeck.nl
Goes
René Aarnoudse aem@hoornbeeck.nl
Gouda
Christiaan de Graaf
gfc@hoornbeeck.nl
Kampen
Jaap van Putten ptc@hoornbeeck.nl
Rotterdam
Rik van Groningen
gnr@hoornbeeck.nl